Istoric 1932- 2018

EN

     Inceputurile aviaţiei civile la Cluj-Napoca datează în urmă cu 89 de ani, în 1932, când de pe aerodromul militar Someşeni au început să fie operate curse destinate transportului de pasageri. După o perioadă de înflorire în anii interbelici, aeroportul din Cluj a fost distrus la sfârşitul celui de-al doilea război mondial, în anul 1944. Reconstruit ulterior, dezvoltat în etape succesive, aeroportul clujean este astăzi un vector important în dezvoltarea economică a regiunii.

1 aprilie 1932
Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.

1 mai 1933

Se deschide linia aeriană Bucureşti – Cluj, linie deservită de către L.A.R.E.S. (Liniile Aeriene Române de Stat) cu avioane Junkers 13, cu capacitate de 5 locuri.

11 septembrie 1933

Aeroportul Cluj a fost declarat Aeroport Vamal Internaţional, prin deschiderea primei linii internaţionale pe direcţia Praga-Cluj-Bucureşti.

15 noiembrie 1935

Se deschid noi rute: Moscova – Cluj – Praga, Cluj – Satu Mare; Cernăuţi – Cluj – Arad – Cluj – Cernăuţi.

31 august 1938

Are loc concursul “Micii Înţelegeri”, concurs la care a asistat şi col. Charles Lindbergh (primul pilot care a traversat Oceanul Atlantic cu avionul.)

1939

Se dă în exploatare noul Aeroport, Aeroportul Cluj – Someşeni.

1940-1944

În timpul celui de-al doilea război mondial, aeroportul din Cluj devine cel mai important aeroport militar din Transilvania. Este distrus în urma bombardamentelor, în septembrie 1944.

1948-1959

Activitatea aeroportului este reluată prin operarea de către Compania T.A.R.S.(Transporturile Aeriene Româno-Sovietice) a unor curse aeriene de la Cluj-Napoca, spre toate centrele importante ale ţării. Activitatea s-a desfăşurat într-o clădire care ţinea loc de aerogară, de spaţii administrative şi tehnice.

1960

Începe o primă fază de modernizare a aeroportului.

1964-1965

Încep lucrările la pista de decolare – aterizare, betonată 1850 m x 45 m, platforma betonată 101 m x 80 m, la breteaua de legătură, la instalaţii şi la echipamentul de radionavigaţie, precum şi la clădirile şi amplasamentele necesare acestora.

1970

Aeroportul Cluj devine operaţional şi echipat cu toate dotările necesare unei funcţionări în deplină siguranţă.

 

1971-1995

În această perioadă s-au desfăşurat numai zboruri interne, pe rutele Cluj-Bucureşti-Cluj şi Cluj-Constanţa în perioada verii.

12 septembrie 1996

Aeroportul Cluj-Napoca este redeschis traficului internaţional de pasageri şi marfă în conformitate cu HG 791/1996.

4 august 1997

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca trece în subordinea Consiliului Judeţean Cluj, prin HG 398/1997.

1999

Compania TAROM introduce zboruri pe ruta Cluj-Napoca – Bologna, iar Compania VEGAIR (CARPATAIR ) deschide două destinaţii în Italia la Treviso şi Bologna.

2000

Compania TAROM introduce două destinaţii noi: Viena şi Frankfurt. Compania CARPATAIR operează zboruri spre Florenţa şi Bergamo. Începe construcţia Terminalului de sosiri externe (aerogara veche).

2001

Are loc terminarea lucrărilor de modernizare şi extindere a aerogării, sistematizarea fluxurilor de pasageri şi implementarea de către ROMATSA a sistemului ILS (Instrumental Landing Sistem). În 17 iunie este organizat un miting aerian care reia tradiţia sărbătoririi Zilei Aviaţiei la Cluj-Napoca.

2003

Compania TAROM introduce o nouă cursă Cluj-Milano, iar compania CARPATAIR introduce două noi zboruri externe regulate pe care le efectuează la Stuttgart şi Ancona şi totodată, o nouă frecvenţă Cluj-Budapesta. Tot în acest an, începe să opereze Compania CLUB AIR, spre destinaţiile Bologna şi Verona.

4 iunie 2004

Încep primele zboruri turistice charter de pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Încep primele curse regulate de poştă şi cargo.

2005

În urma lucrărilor de extindere a platformei de îmbarcare-debarcare, suprafaţa s-a mărit de la 8.000 mp la 20.000 mp, cu posibilitatea parcării a 8 aeronave. S-au finalizat lucrările pentru sistemul de apropiere vizuală pe direcţia 26, care îmbunătăţeşte operarea în condiţii meteo nefavorabile. Numărul zborurilor charter turistice creşte şi apar noi destinaţii: Malta, Bodrum, Barcelona.

.2006

Pista de decolare aterizare se extinde la 2100 de metri şi se instalează balizajul axial de categoria I. Compania aeriană CARPATAIR a introdus două destinaţii externe noi prin zborurile pe care le efectuează la Paris şi Lvov în Ucraina.

28 octombrie 2006

O premieră pe piaţa aeroportuară clujeană are loc prin operarea primelor zboruri în regim low-cost de către compania BLUE AIR. Destinaţia nou introdusă este Valencia.

13 noiembrie 2007

Compania aeriană low-cost WIZZ AIR alege să opereze toate zborurile din România ce deservesc zona Transilvaniei de pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Primele rute operate de Wizz Air de la Cluj-Napoca sunt: Cluj-Budapesta, Cluj-Roma, Cluj-Barcelona, Cluj-Londra.

2008

Se înregistrează 752.181 pasageri, o creştere spectaculoasă a traficului (creştere cu 97% faţă de anul 2007). Noi operatori aerieni deschid destinaţii: MALEV și LUFTHANSA.

22 mai 2008

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca pune la dispoziţia călătorilor şi partenerilor un nou Terminal de pasageri sosiri. Noul terminal are o suprafaţă de 10.812 mp, este dispus pe 3 nivele şi e dotat cu 3 benzi de procesare a bagajelor, iar capacitatea de procesare este de 2.000.000 pasageri/an şi 750 pasageri/oră de vârf.

15 mai 2009

Este inaugurat noul Terminal de pasageri plecări. Acesta are o suprafaţă de 16.150 mp, este structurat pe 3 nivele şi dotat cu 24 ghişee de check-in, 6 porţi de îmbarcare, iar capacitatea sa de procesare este de 1.500.000 pasageri/an şi 750 pasageri/oră de vârf.

30 aprilie 2010

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca devine primul din ţară căruia i se permite operarea de zboruri în spaţiul Schengen, prin OMTI 347/2010.

20 decembrie 2010

Pentru prima dată în istoria aeroportului clujean este înregistrat în decursul unui an calendaristic pasagerul cu numărul 1 milion.

8 septembrie 2011

Încep lucrările pentru construirea unei noi piste de decolare-aterizare de 3500 m la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, etapa 1 (2100 m). Noua pistă va avea 45 m lăţime, mergând până la 60 m cu acostamente.

.

19 decembrie 2011

Pentru al doilea an consecutiv, Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca înregistrează 1 milion de pasageri.

1 aprillie 2012

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca celebrează 80 de ani de aviaţie civilă.

26 octombrie 2013

Inaugurare noua pista de decolare-aterizare

Etapa I a lucrarilor la noua pista de decolare-aterizare de 2100m a fost realizata pe parcursul a doi ani, 2011 – 2013 si a fost finalizata cu succes in luna octombrie a anului 2013. Aceasta noua pista de decolare-aterizare inlocuieste pista veche care a deservit traficul aerian de la Cluj pentru aproape 50 de ani, din 1964 si pana in prezent.

27 noiembrie 2013

CLUJ-NAPOCA – TEL AVIV a 18-a destinaţie de pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj, şi prima destinaţie din afara Europei.

18 decembrie 2013

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a depășit pentru a treia oară, pragul de       1 milion de pasageri.

5 noiembrie 2014

Pentru a patra oară în istora Aeroportului Internațional “Avram Iancu” Cluj s-a atins numărul de 1 milion de pasageri în decursul unui an calendaristic.

19 decembrie 2014

A 4-a aeronavă a companiei Wizz Air a fost alocată bazei aeriene de pe Aeroportul Internațional “Avram Iancu” Cluj. 

1 aprilie 2015

Aeroportul Internațional “Avram Iancu” Cluj aniversează 83 de ani de activitate ca aeroport civil.

10 septembrie 2015

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj  a sărbătorit pasagerul cu numărul 1 milion, cu 2 luni mai devreme comparativ cu anul 2014, ca urmare a unui trend pozitiv de creștere a numărului de pasageri, înregistrat în primele 8 luni ale anului 2015.  

15 Octombrie 2015

Wizz Air şi Aeroportul Internaţional Cluj anunţă cea de-a cincea aeronavă pentru baza din Cluj–Napoca

30 martie 2016

Prima aeronavă Bombardier Q400 a companiei aeriene LOT, a decolat din Cluj-Napoca către Varșovia și va oferi pasagerilor o rețea extinsă de conexiuni convenabile, către zeci de destinații din Polonia, Europa, America de Nord și Asia

21 Iunie 2017

– Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a aniversat 100 de ani de la primele activități aviatice pe Aerodromul din Someșeni Cluj.

– Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a sărbătorit pasagerul cu numărul 1 milion, cu trei luni mai devreme comparativ cu anul 2016

21 Septembrie 2017

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a sărbătorit pasagerul cu numărul 2 milioane pentru prima dată în istoria aeroportului clujean

16 Octombrie 2017

A devenit operaţională o nouă platformă de staţionare aeronave Apron 2, cu o suprafaţă totală de peste 20.000 mp şi asigură 3 poziţii de staţionare aeronave de categoria C (Airbus A321/ Boeing B738).

29 octombrie 2017

Compania aeriană Lufthansa introduce zboruri zilnice către Frankfurt, de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj.

25 martie 2018

  • Compania aeriană Tarom începe operarea zborurilor interne Cluj-Napoca – Timişoara, cu o frecvență de 3 zboruri pe săptămână.
  • Este operată o nouă destinație de pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj. Compania aeriană Wizz Air introduce zborul spre Atena.

1 aprilie 2018

În data de 1 aprilie 2018, s-au sărbătorit 86 de ani de la înfiinţarea, în 1932, a Aeroportului Civil Cluj.

27 aprilie 2018

S-a deschis capela ecumenică din cadrul Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj. Cu această ocazie, a avut loc o slujbă de binecuvântare oficiată de ÎPS Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălașului, PS. Florentin Crihălmeanu, Episcopul Eparhiei Greco-Catolice de Cluj-Gherla, Ft. Vereș Stelian, Guvernator Parohia Sf. Mihail Cluj, Dr. Bizba Gabor, Protopop Reformat și Kristaly Laszlo Zsolt, preot capelan reformat din cadrul Eparhiei Reformate Cluj.

24 mai 2018

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a sărbătorit pasagerul cu numărul 1.000.000 înregistrat în anul 2018, cu o lună mai devreme comparativ cu anul 2017, ca urmare a unui trend pozitiv de creștere a traficului aerian din primele 5 luni ale anului.

30 mai 2018
Se reia zborul către Viena, Austria, după o pauză de mai bine de un an. Zborurile sunt operate de 2 ori pe săptămână de compania Wizz Air. Zborurile către Viena au fost disponibile de pe Aeroportul Internațional Cluj și în perioada 2000 – 2017.

2 iunie 2018

Compania aeriană Atlas Global a lansat zborul direct, tip charter Cluj-Antalya, cea mai cerută destinație de vacanță pe anul 2018.

6 iunie 2018

Se lansează zborul tip charter Cluj-Hurghada (Egipt), operat de către compania aeriană AlMasria Universal Airlines. Zborurile spre Hurghada, au mai fost operate de pe Aeroportul Internațional Cluj în ultimii ani, timp în care această destinație s-a aflat printre preferințele pasagerilor din Cluj-Napoca, dar și din întreaga Transilvanie.

11 iunie 2018

Compania aeriană Tarom începe operarea zborurilor interne între Cluj-Napoca și Iași.

12 iunie 2018

O nouă companie operează de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj. Compania aeriană Aegean Airlines introduce zborul Cluj-Atena.

13 iunie 2018

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj inaugurează zborurile charter spre destinațiile turistice Monastir, Tunisia, operate de compania aeriană Nouvelair.